تاریخچه دفتر

توسعه کشاورزی و روستایی از جمله بخش‌های مهم اقتصادی و اجتماعی کشور است که نیروی انسانی در تحقق اهداف آن نقش بسزایی داشته و به عنوان یک زیر ساخت مهم و اساسی تلقی شده است.

تولیدکنندگان و بهره‌برداران محصولات کشاورزی به عنوان نیروی انسانی بخش، باید دانش و مهارت لازم در خصوص روش‌های صحیح تولید و بهره‌برداری بهینه از منابع، نهاده‌ها و امکانات را به منظور دستیابی به اهداف توسعه پایدار بخش کشاورزی و نیل به امنیت غذایی داشته باشند.

بنابراین، ضرورت توانمندسازی بهره برداران کشاورزی و افزایش سطح دانش فنی و مهارت‌های آنان از طریق افزایش دسترسی به نیروهای کارآمد و متخصص از یک سو و همچنین ایجاد ارتباط دو سویه میان کارگزاران و جامعه کشاورزی و تبادل اطلاعات منسجم و سازمان یافته از سویی دیگر، فعالیت بخش را در درون یک شبکه نظام‌مند ضروری می‌سازد. درحال حاضر شبکه ترویج کشاورزی متشکل از عاملین ترویج دولتی و غیر دولتی و مردمی در گستره ای به وسعت حوزه‌های تحت پوشش بیش از 1100 مرکز جهاد کشاورزی دهستان فعال می‌باشد. سازماندهی و پشتیبانی از این شبکه به منظور طراحی ساختار مناسب آن از سال 1376 در قالب ستادی تحت عنوان ستاد سازماندهی و پشتیبانی شبکه ترویج در معاونت ترویج و مشارکت مردمی وزارت جهاد سازندگی وقت با وظایف مربوط به توسعه و تجهیز مراکز آموزشی، توسعه و تجهیز خانه‌های ترویج، اداره کتابخانه‌های روستایی، مروجین محلی، پشتیبانی نیازهای آموزشی و ترویجی در دستور کار قرار گرفت.

در سال 1379با توسعه فعالیت‌های این ستاد و الحاق ماموریت‌های جدید از جمله اجرای طرح سربازان سازندگی و همچنین طرح­‌های محوری مددکاران ترویجی و توسعه و تجهیز شبکه ترویج، ستاد سازماندهی و پشتیبانی شبکه ترویج به مدیریت تجهیز نیروی انسانی و پشتیبانی شبکه ترویج در معاونت ترویج و نظام بهره برداری وقت ارتقاء و تغییر عنوان یافت.

در سال 1382 پس از ادغام دو وزارت جهاد سازندگی و کشاورزی و تشکیل وزارت جهاد کشاورزی مأموریت‌ها و فعالیتهای محوری جدیدی مانند نظارت بر مراکز ترویجی، طرح ساماندهی و تجهیز واحدهای مستقر در دهستان با نام مراکز ترویج و خدمات جهاد کشاورزی دهستان به این مدیریت محول گردید و ضمن ارتقاء مجدد تشکیلاتی، با عنوان اداره کل پشتیبانی و تجهیز شبکه ترویج  تغییر نام داده و فعالیت ­نمود.

در سال 1387 پس از تغییرات تشکیلاتی در معاونت ترویج و نظام بهره‌برداری و انتقال آن از وزارت جهاد کشاورزی به سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و تغییر آن به معاون ترویج و آموزش، پیگیری امور مربوط به شرکت‌های خدمات مشاوره ای، فنی و مهندسی کشاورزی به وظایف این اداره کل اضافه گردید.

در سال 1389 نیز طی ابلاغ معاون محترم برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، پیگیری امور بسیج سازندگی نیز از سازمان مرکزی تعاون روستای منفک و به مأموریت‌ها و وظایف این اداره کل اضافه گردید.

در سال 1391 بر اساس مصوبه هیئت امناء سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و انحلال دفتر خدمات تکنولوژی آموزشی در معاونت آموزش سازمان، مأموریت‌ها و وظایف دفتر مذکور نیز به این اداره کل منتقل گردید.

در سال 1392 با توجه به نوع وظایف جدید و تصویب هیات امنای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اداره کل پشتیبانی و تجهیز شبکه ترویج به دفتر بسیج سازندگی و شبکه عاملین ترویج نیز تغییر نام داد.

 در سال 1396 با توجه به اجرای نظام نوین ترویج کشاورزی و وظیفه‌مندی این دفتر در خصوص دو رکن محوری این نظام یعنی پشتیبانی و حمایت از مراکز جهاد کشاورزی و پهنه‌بندی عرصه‌های تولیدی، با ابلاغ معاون محترم ترویج وقت سازمان تات، نام این دفتر به دفتر ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی و شبکه ترویج تغییر عنوان پیدا نمود. 

در حال حاضر، ماموریت‌ها و وظایف محوری این دفتر شامل ساماندهی و حمایت از مراکز جهاد کشاورزی، پایش پهنه‌های تولیدی و توسعه شبکه ترویج غیر دولتی با محوریت طرح‌ها و پروژه‌های بسیج سازندگی، حمایت از شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای، فنی و مهندسی کشاورزی و ساماندهی، ساماندهی و حمایت از مددکاران ترویجی می‌باشد.




    6.1.10.0
    گروه دورانV6.1.10.0