به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش وترویج کشاورزی؛ قاسمی معاون دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی، ضمن بیان اهمیت راهاندازی کارگروههای تخصصی، به معرفی ترکیب کارگروه رهیافتها، الگوها و روشهای ترویجی و توضیحات کلی در خصوص موضوع اولین جلسه پرداخت.
عبداله موموندی؛ مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی، با تأکید بر ضرورت تدوین برنامههای اقدام کارآمد، دقیق، عملیاتی وقابل ارزیابی،بر نقش آفرینی متخصصان و مروجین بخش کشاورزی در تغییر رفتار و متقاعدسازی مخاطبان اشاره کرد.
وی تصریح کرد:رهیافتها وروشهای ترویجی متعدد و متنوعی در طول زمان متناسب با شرایط، موضوعات و مقتضیات زمانی خاصی شکل گرفته و تکامل یافتهاند. همچنین امروز با توجه به مسائل نوظهور ونیازهای جدید، لازم است با بهرهگیری از درسآموختهها و تجارب موفق جهانی، بازنگری و بهروزرسانی نسبت به روشها و الگوهای فعلی داشته باشیم.
مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی در این جلسه به ظرفیت مدل «TED» بهعنوان یکی از روشهای کارآمد و شناختهشده برای الگوبرداری و متناسبسازی با شرایط بخش کشاورزی کشور اشاره نمودو سپس از حاضرین خواست در قالب طوفان اندیشه به بیان ایدهها و پیشنهادهای خود پیرامون طراحی مدل مناسب شناسایی، انتخاب و معرفی ایدههایی که قبلا در بخش کشاورزی گسترش داشتند بپردازند.
سپس سحر اقدسی با اشاره به خلاء چنین رهیافتهایی دربخش کشاورزی، استفاده از مدل «TED» را تابلویی برای معرفی و ترویج ایدهها، تجارب موفق و حتی گاهی ناموفق کشاورزان پیشرو عنوان کرد که قابلیت استفاده توسط کشاورزان ، محققان و مروجان را دارد. همچنین با اشاره به نمونههای بومی این مدل در کشور، خواستار فراهمسازی زمینه برای بهرهمندی از تجارب متخصصان و مشاورههای تخصصی بود.
در ادامه جلسه مجید رضا خداوردیان نیز تدوین شیوهنامه و تشریح دقیق مخاطبان، نحوه تعامل برقرارکردن، انتخاب و ارزیابی ایدهها در فرآیند مذکور را امری ضروری دانست.
سیده سمیه حسینی نیز بر قابلیت اجرایی و عملیاتی شدن فرآیند شناسایی و معرفی ایدههای بخش کشاورزی در قالب این مدل تأکید کرد.
در ادامه میرزایی با اذعان به کمتوجهی به فاز مطالعاتی پروژهها در کشور، مطالعه دقیق و عمیق و در نظر گرفتن همه ابعاد و عوامل اثرگذار برای اجرای این مدل اعم از ساختار اجرایی، تیم پشتیبان و تأمین مالی را بهعنوان یکی از پیششرطهای اصلی آن مطرح نمود.
متولی تاکید کرد تا زمانی که اصول این مدل با توجه به شرایط کشور و بخش کشاورزی متناسبسازی نگردد، نمیتوان به اجرای کارآمد آن امیدوار بود. همچنین طبق اظهارات وی زمانی میتوان از مدل «TED» الگو و ایده گرفت که اقدامات مستمر و هدفمندی با مشارکت تمامی دستاندرکاران، متخصصان و کارشناسان بخش دولتی و خصوصی در جهت تدوین دستورالعمل صورت گیرد و آموزشهای لازم به مجریان داده شود
نرگس عظیمی پیشنهاد شناسایی مؤلفههای لازم برای طراحی مدل «TED» و متناسبسازی آن برای مؤسسه آموزش و ترویج و سپس مشخصنمودن نقش و وظایف هر یک از دفاتر و معاونتهای مرتبط را ارائه کرد.
در ادامه پیروشعبانی نیز بهرهمندی از پیشنهادهای صاحبنظران و راهاندازی سامانهای جهت ساماندهی و تسریع فرآیند شناسایی، معرفی و انتخاب ایدههای قابل گسترش را توصیه کرد. همچنین مصطفوی بر تشکیل تیم مطالعاتی و ارائه آموزشهای لازم تأکید نمود.
گفتنی است؛ در پایان پس از تبادل نظر بین حاضرین تاکید شد شیوهنامه پیشنهادی «کنفرانس کاپ ایران » بهعنوان مدل الگوبرداری شده از شیوه «TED»، توسط اعضا مطالعه و پیشنهادها و نظرات تکمیلی آنان در جلسات آتی اتخاذ و به اشتراک گذاشته شود.